Ajotavanseuranta

Ajoneuvokantaamme kuuluu 4 000 hyötyajoneuvoa, joilla ajetaan Suomessa yhteensä 118 miljoonaa kilometriä vuodessa. Kaikista yrityksemme aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä 80 % syntyy ajoneuvojen käytöstä.

Alennamme polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä tehokkaalla reittisuunnittelulla, kuljetusten yhdistelyllä sekä ympäristön huomioivalla ajotapakoulutuksella. Tavoitteena on myös kasvattaa vaihtoehtoajoneuvojen osuus 40 %:iin jakeluautoista vuoteen 2020 mennessä.

Aloitimme vuonna 2013 Suomessa ajotapaseurantalaitteiden asennukset jakelu- ja kuljetusajoneuvoihin. Asennustyö saatettiin päätökseen toukokuussa 2014 ja laitteet on nyt asennettu noin 4 000 autoon. Ajotapaseurantalaitteiden avulla polttoaineenkulutus ja hiilidioksidipäästöt pienenevät. Lisäksi laitteet mahdollistavat aluekohtaisten tavoitteiden asetannan ja seurannan sekä kulutukselle että päästöille. Tätä kautta ajoneuvokustannukset laskevat. Laitteiden avulla voimme myös panostaa työturvallisuuden parantamiseen.

Kuljetamme postia myös jalkaisin ja pyörällä. Hoidamme päivittäin 1 200 jakelureittiä polkupyörillä. Käytössämme on polkupyörien lisäksi myös ympäristöystävällisiä sähkökäyttöisiä kärryjä, mopoja, skoottereita ja autoja. Sähköautojen lisääminen jakelussa on toistaiseksi ollut haastavaa, koska Suomen talviolosuhteisiin sopivia sähköautoja ei ole markkinoilla saatavissa. Noin puolet käyttämistämme mopoista on sähköllä toimivia.

IPC on järjestänyt kansainvälisen Drivers’ Challenge -ajotaitokisan kahdesti, Ranskassa ja Irlannissa. Maaliskuussa 2015 isännöimme tapahtumaa Ivalossa. Ajotapaseurantalaitteen tuottama ajotapaindeksi on Suomen kilpailijoiden valinnassa ratkaisevassa roolissa. Indeksin pitää olla useamman kuukauden ajan vähintään 95. Kilpailuun kuuluu taloudellisen ja turvallisen ajamisen testejä sekä asiakaspalveluun liittyviä tehtäviä. Auton käsittelyn lisäksi kilpailussa kiinnitetään huomiota siihen, miten sitoutunutta postiyrityksen johto on ympäristötavoitteisiin ja kestävään kehitykseen.