CASE: Seta myönsi Postille Asiallisen tiedon omena -kunniamaininnan

Seksuaalinen tasa-arvoisuus Seta ry jakaa vuosittain Asiallisen tiedon omena -kunniamaininnan taholle, joka on edistänyt seksuaali- tai sukupuolivähemmistöjen asemaa. Postin syksyllä ilmestynyt postimerkkijulkaisu maailmankuulusta Tom of Finland -taiteesta oli Setan mukaan ”merkittävä kulttuuriteko ja esimerkki siitä, miten yritys voi hyödyntää myönteisesti liiketoiminnassaan seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuutta”.

Tom of Finland -postimerkit julkaistiin kunnianosoituksena yhdelle tunnetuimmista suomalaisista kuvataiteilijoista. Postimerkkitoimikunta piti Tom of Finland -taiteilija Touko Laaksosta kansainvälisesti ansioituneena ja töillään laajasti populaarikulttuuriin vaikuttaneena taiteilijana.

– Tom of Finland –postimerkit ovat osoittaneet, että postimerkeillä on väliä. Ihan pelkällä olan kohautuksella tätä aihetta ei ohitettu, vaan sen julkaisua siivitti ennen näkemätön kansainvälinenkin mediahuomio. Tästä huomiosta ja saamastamme palautteesta suurin osa on ollut positiivista. Meille on tärkeää, että suomalaiset postimerkit ovat monipuolisia. Tutut kukka- ja maisema-aiheet saavat aika-ajoin rinnalleen ajankohtaisia ja yllättäviäkin aiheita, Postin kehitysjohtaja Markku Penttinen sanoo.

Tom of Finland -postimerkit huomioivat seksuaalivähemmistön, jota Touko Laaksonen taiteessaan kuvaa. Postille yrityksenä kaikki ihmiset ovat tasa-arvoisia.