Itella Venäjä

Huolimatta vaikeasta talous- ja poliittisesta tilanteesta, Itella Venäjä -liiketoimintaryhmän liikevaihto kasvoi paikallisessa valuutassa 0,7 %.

Venäjän ruplan päätöskurssi oli heikentynyt 31.12.2014 vuodentakaiseen verrattuna 59,6 %. Ruplan heikentymisen takia kasvu oli euroissa negatiivinen, -16,3 %, 172,0 (205,6) miljoonaa euroa.

Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli 2,5 (5,3) miljoonaa euroa. Paikallisessa valuutassa mitattuna tulos oli noin kolmanneksen heikompi edellisvuoteen verrattuna.

Tulos heikkeni valuuttavaikutusten, yleisen vaikean taloustilanteen sekä kaupan ja kulutuksen heikon tilanteen takia. Varastopalveluissa kilpailu kiristyi Moskovan alueella, mikä johtui varastotilojen ylitarjonnasta. Moskovan alueen varastojen keskimääräinen täyttöaste heikkeni hieman ja oli 88 % (91 %). Muiden alueiden varastojen täyttöaste parani ja oli 76 % (69 %). Itä-Venäjän alueella varastoliiketoiminta kasvoi vuoden aikana hyvin.

Liiketulos oli 2,4 (4,3) miljoonaa euroa.

Oikeuden päätös rikosoikeudellisessa jutussa liittyen Shusharyn logistiikkakeskuksessa Pietarissa heinäkuussa 2012 tapahtuneeseen varastovahinkoon annettiin tammikuussa 2014. Syyttäjä luopui syytteistä Itellan Venäjän johtoa vastaan ja asian käsittely päättyi. Sovinnolla ei ole vaikutusta Itella Venäjän tulokseen.

Itella Venäjän investoinnit olivat 2,6 (8,2) miljoonaa euroa.