Tuotanto ja palvelupisteverkosto

Yhdistimme vuoden 2015 alusta koko tuotannon yhteen Tuotanto-yksikköön, joka palvelee sekä Postipalveluita että Paketti- ja logistiikkapalveluita. Tuotanto toimii 24 tuntia vuorokaudessa – joku osa on aina liikkeellä joko kuljetuksessa, lajittelussa, jakelussa tai varhaisjakelussa. Se onkin välttämätöntä, jotta tavoitamme parhaalla mahdollisella tavalla yhteensä 2,8 miljoonaa kotia ja yritystä jokaisena arkipäivänä. Meillä on Suomen paras ja kattavin palveluverkko.

Palvelupisteverkostoomme kuuluvat postien lisäksi pakettiautomaatit, noutopisteet, yrityspisteet, kotiinkuljetuspalvelut, 3 200 postimerkkien jälleenmyyntipistettä, 7 000 kirjelaatikkoa sekä sähköinen postilaatikko Netposti. Postipalveluja saa myös verkosta osoitteesta posti.fi sekä älypuhelimella Posti-mobiilisovelluksesta. Palvelupisteitä oli vuoden lopussa lähes 1 450. Avasimme vuoden aikana 152 uutta pakettiautomaattia.  Netpostin käyttäjämäärä oli vuoden lopussa 587 000.

Kuljetamme päivittäin noin 9 miljoonaa ja vuosittain lähes 2,3 miljardia postilähetystä. Jakelureittejä on Suomessa kaiken kaikkiaan 6 200 ja pelkästään postinjakelussa ajamme yhteensä 67 miljoonaa ajokilometriä vuodessa.

Kehitämme jatkuvasti sähköisen asioinnin palveluita. Rakennamme varastoihimme parhaillaan uutta sähköistä WMS-järjestelmää (Warehouse Management System). Postipalveluissa lanseerasimme joulun alla verkkopalvelun, jonka avulla voi esimerkiksi tehdä paketille itse lähtöselvityksen, eli maksaa postimaksun verkossa ja tulostaa osoitekortin päälle. Postin mobiilisovellusten käyttäjien määrä ylitti joulukuussa 220 000 käyttäjää.

Tuotannossa työskentelee yhteensä noin 17 000 ammattilaista.