Palkintoja suomalaisille postimerkeille

Kolme suomalaista postimerkkiä palkittiin syksyllä alan kansainvälisissä kilpailuissa. Sanna Manderin kantelemerkki valittiin vuoden toiseksi kauneimmaksi EUROPA-sarjan postimerkiksi. Postimerkin kuvaan on piilotettu tunniste, jonka avulla älypuhelimella ja tabletilla pääsee katsomaan Sibelius Folk Big Bandin musiikkivideota. Ari Lakaniemen ja Susanna Rummun suunnittelema Jouluhalaus äänestettiin toiseksi kauneimmaksi nuorisoaiheiseksi postimerkiksi perinteisen Grands Prix de l'Art Philatélique Belge et Européen -kilpailun nuorisomerkkien sarjassa ja Orkidea-postimerkki parhaaksi merkiksi espanjalaisen NexoFil: The World's Best Stamp 2013 -kilpailun painotekniikkasarjassa.

Postimerkin päivän yhteydessä julkistamamme tutkimuksen tulosten mukaan postimerkit ovat yhä arvostettuja. Kuluttajista 62 %:lla on merkkejä lähettämisen varalta, 27 %:lla keräilyesineenä. Kaksi kolmasosaa kuluttajista lähettää vuosittain henkilökohtaista kirjepostia ja lähes yhtä moni pitää merkkejä säilössä.

Vuodessa ilmestyy noin 20 uutta postimerkkijulkaisua. Omat postimerkkinsä saivat vuoden aikana muun muassa Tom of Finland, vanhat suomalaiset linnat, Duudsonit ja autolautta Finnjet. Myös Tove Jansson (1914–2001) sai omat postimerkit syntymänsä satavuotisjuhlan kunniaksi.

Runsaasti huomiota herättäneitä Tom of Finland -postimerkkejä tilattiin ennakkoon Postin verkkokaupasta ennätyksellinen määrä. Saimme myös merkin ansiosta Seksuaalinen tasa-arvoisuus Seta ry:n Asiallisen tiedon omena -kunniamaininnan.

Suomalaiset äänestivät vuoden 2014 kauneimmaksi postimerkiksi Linnansaaren kansallispuistoa esittävän merkin. Teemu Ollikaisen suunnittelema 1. luokan postimerkki sai äänestyksessä 9,4 % kaikista annetuista 22 112 äänestä.