Kasvava verkkokauppa

Verkkokauppa on yksi keskeisiä panostusalueitamme ja sen kasvu jatkui. Aloitimme keväällä Vantaan Voutilan logistiikkakeskuksessa 10 miljoonan euron automaatio- ja rakennushankkeen. Sen keskeisin osa on tänä vuonna valmistuva varasto, jossa verkkokaupan tilausten käsittelyssä apuna ovat robotit. Muutos merkitsee meille toiminnan laajentumista pakettien jakelusta verkkokaupan kokonaispalveluun.

Kehitämme yhteistyössä Balmuirin kanssa verkkokaupparatkaisua, jossa suomalaisille yrityksille tarjotaan uudenlaista tapaa myydä ja toimittaa tuotteitaan suoraan venäläisille kuluttajille. Posti on rakentanut verkkokaupan ja hoitaa testituotteiden markkinoinnin, tilausten käsittelyn, tuotteiden varastoinnin ja logistiikan rajamuodollisuuksineen. Verkkokauppa kasvaa Venäjällä 20–30 %:n vuosivauhtia.

Verkkokauppa on voimakkaassa kasvussa myös Virossa. Itellan SmartPOST-verkostoon Virossa kuuluu 83 pakettiautomaattia. Automaatteihin toimitettiin vuoden aikana lähetyksiä 30 % edellisvuotta enemmän. Otimme Virossa lokakuussa käyttöön uuden verkkokaupoille suunnatun Express-palvelun. Asiakas voi tilata tuotteet ennen keskipäivää verkkokaupasta ja saa lähetyksen pakettiautomaattiin jo samana iltana.

Sovimme yhdessä Sanoman omistaman Mitäsaisiolla.fi:n (MSO) kanssa uudenlaisesta verkkokauppayhteistyöstä. Yhteistyö tarkoittaa verkkokauppiaille mahdollisuutta hankkia MSO.fi:n tavoittava ja toimiva markkinapaikka sekä Postin logistiikkapalvelut yhtenä kokonaisuutena.

Elokuussa aloitimme Hämeen Sanomien kanssa laajan yhteistyön koskien Hämeen Sanomien verkkokaupan logistiikkapalveluita. Hämeen Sanomien verkkokauppa on niin sanottu monikauppiasmalli, jossa on mukana yli 200 kauppiasta. Sopimuksen tavoitteena on vauhdittaa mediayhtiön verkkokaupan myyntiä ja luoda edellytykset kansainvälistymiselle.